Hjelp Søpla
Høsten 2021 vant Burson (tidl. Gambit Hill & Knowlton) anbudskonkurransen om å få levere kommunikasjonstjenester til Oslo Kommune v/Rusken. Som en forlengelse av dette arbeidet har Kvikk fortsatt å bistå Burson med leveranser til Rusken i 2024. Rusken ønsket å styrke byens innsats mot forsøpling og samtidig bygge merkevaren. Sammen ønsket vi å gjøre innbyggerne mer bevisst på eget avfall og hvor det havner, slik at vi kunne endre holdninger og adferden til Oslo borgeren.

Konseptet
Slik oppsto kampanjekonseptet “Hjelp søpla helt i mål!” - et slagord, og et konsept som spiller på det absurde ved å forvente at søppel finner veien til mål på egenhånd. Konseptuniverset tok inspirasjon fra innhold som personifiserte objekter fra hverdagen vår med øyne, munn, armer og ben. Innholdet i kampanjen følger flere søppeltyper på sine uvirkelige reiser mot målet: Søppelkassa. Hvert uttak ender i en åpenbar konklusjon, søpla kommer seg ikke i mål selv, du må bruke søppelkassa.

En av de mest vanlige søppeltypene i Oslos gater er snus og sneip. Her ønsket Rusken å gjøre en ekstra innsats, dette ble til “Hjelp snusen / sneipen helt i mål!”, som ble designet og lagt opp som en digital kampanje i samme stil som merkevarefilmen. Kampanjen består av humoristiske snutter og innhold på tvers av sosiale medier, i form av små stikk mot de som måtte tro snusen eller sneipen kommer seg helt i mål selv.
I 2022 lanserte Rusken konseptet “Våre skjulte naboer”. Dette konseptet er primus motor for formidlingsarbeidet som er rettet mot barn i barneskolealder. Konseptet har vært en stor suksess - med en vår-/sommerturné i bydelene som har vært besøkt av over 10 000 barn i Oslo. Konseptet bruker dyrene som bor i byen til å fange oppmerksomheten til de yngre målgruppene og til å formidle viktigheten av å rydde søppel. Dette har munnet ut i innhold i digitale kanaler, eventutstyr, bøker, diplomer, bilfolie og en videreutvikling av mobilspillet “Rusken vs Fusken”.

Kvikk har fulgt konseptet videre og aktivert det i form av stand på arrangementer som A Walk in the Park, Oslo Maraton (Barnas Maraton), mm.
