For deg
Siden 1837 har Flekkefjord Sparebank bidratt i den lokale utviklingen og hverdagen, nesten 200 år. Fra å kun være banken for og i Flekkefjord, til å strekke seg utover regionen. Samtidig som de bidrar inn i flere lokalsamfunn ønsker de å bevare sin profil som lokalbank i markedsområdene sine. Derfor utarbeidet vi en kampanje som utnyttet bankens slagord, «Her for deg. Der du er.», nemlig kampanjen For deg.

Innsiktsarbeidet
Gjennom grundig innsiktsarbeid identifiserte vi en viktig faktor: Sterk lokal tilhørighet og stolthet preger alle områdene banken betjener. Fra Egersund til Lista, hver kommune og tettsted har sine særegne historier og kulturtrekk som skaper stolthet og identitet. For å lykkes med kampanjen måtte vi vise at Flekkefjord Sparebank forstår og deler denne stoltheten. Innsikten ble omsatt til skreddersydde budskap som skulle treffe lokalkulturen rett i hjertet.

Konseptet «For deg» tok sikte på å etablere Flekkefjord Sparebank som en bank som kjente innbyggere og lokale forhold i Kvinesdal, Egersund, Farsund og alle de andre kommunene og tettstedene banken betjener. Kampanjen er en hyllest til de små, men betydningsfulle forskjellene som gjør hvert sted unikt. Vi utviklet spisse, hyperlokale budskap for hvert område, som alle spilte på det som gir innbyggerne identitet og stolthet. Vi gjorde bankens lokale innsikt om til budskap og innhold som bygger opp under stoltheten i regionen til egen identitet, og tydeliggjør Flekkefjord Sparebanks lokale kunnskap.
Innholdet
Disse budskapene ble visualisert gjennom 14 skreddersydde uttak – fra filmer til digitalt innhold – som alle trakk på lokale symboler og referanser. Eksempelvis er det en stor stolthet på Lista i den amerikanske arven – så da er Flekkefjord Sparebank for deg som ser Vanse som stat #51

Alle budskapene grunner i hyperlokal kunnskap for å skape lokalt engasjement, og bygge opp merkevaren Flekkefjord Sparebank. Fra fyret «Bestemor» i Mandal til kuen i Lyngdals kommuneskjold (som står på månen, et sted i Lyngdal) er alle budskapene ment til å etablere den mest lokale lokalbanken.

Resultater
Innholdet og de 14(!) skreddersydde uttakene ble utviklet sammen med de lokale rådgiverne i de gitte områdene, for å sikre at lokalkunnskapen og budskapene ville treffe godt på lokalkulturen. Kampanjen pågår fremdeles og har allerede nådd over 1.1 millioner visninger i de små markedsområdene lokalbanken betjener. Den har skapt både lokalt engasjement og intern stolthet i banken. Flekkefjord Sparebank har fått styrket sin lokale profil og etablert seg som en aktør som virkelig kjenner regionen de betjener. Dette er en kampanje som synliggjør en bank som ikke bare er til stede i lokalsamfunnet, men også relevant og sterkt forankret i lokalsamfunnet.