Pasientdirektivet

Pasientdirektivet

Hvorfor får vi gratis privat behandling om vi reiser til Danmark?

Kunde

IbsenSykehusene

År

2025

Tjenester

Politisk Påvirkning, PR, Talsperson

Bakgrunn

IbsenSykehusene ønsket å løfte oppmerksomheten om hvordan dagens regelverk påvirker pasienter med lang ventetid på behandling (bl.a. ablasjon). Samtidig som regjeringen frontet «Pasientløftet» og pekte på redusert ventetid i statistikken, ble de skjulte køene lite synlige i debatten. Et sentralt paradoks: Norske pasienter kan i praksis få refusjon for privat behandling i utlandet via Helfo, men ikke motta støtte til å få tilsvarende forsvarlig behandling tidligere i privat sektor i Norge—selv om aktører som Ibsen har ledig kapasitet og høy kompetanse.

Ide

Invitere politikere inn i diskusjonen og løfte problemstillingen i det offentlige ordskiftet. Strategien var å gjøre usynlige mekanismer synlige: konkretisere pasienthistorier og kapasitet, og koble dette til regelverkets praktisering—med mål om å informere beslutningstakere og opplyse offentligheten.

Gjennomføring

  • Politisk påvirkning: Målrettede henvendelser og dialog som resulterte i at FrPs helsepolitiske leder og partileder Sylvi Listhaug deltok i samtaler om pasientdirektivet, skjulte helsekøer og privat kapasitet.

  • Mediehåndtering & PR/QA: Proaktivt pressemateriell, fakta-pakker og talepunkter med kvalitetssikring (QA) for tydelig og etterprøvbar kommunikasjon.

  • Tankelederskap: Debattinnlegg, faglige budskap og caseorienterte vinkler som gjorde komplekse problemstillinger forståelige for både politikere og befolkning.

  • Pressearbeid: TV 2 og NTB dekket sakene knyttet til pasientdirektivet og den private kapasiteten i to runder, noe som bidro til bred distribusjon og agenda-setting.

  • Direkte politisk dialog med sentrale beslutningstakere (FrPs helsepolitiske leder og partileder).

Background Image
Background Image